19 maart 2021

Weet jij hoe lang je contract nog loopt

7 vragen die we vaak vergeten bij het afsluiten van contracten voor printers of MFP’s

We doen steeds meer digitaal, maar stiekem verbruiken we nog best veel papier en is er bijna geen kantoor zonder een printapparaat, kopieer- of scanner. Jaren geleden werd er al gesproken over het “papierloze kantoor”, echter verwachten we over 10 jaar nog steeds te printen. Eigenlijk kunnen we dus niet zo goed zonder papier. Niet voor niets dat er in Nederland jaarlijks meer dan 50 duizend nieuwe zogenaamde multifunctionele printers (MFP) worden afgenomen door het bedrijfsleven.

1. Wordt mijn overeenkomst automatisch verlengd?

Ja, bijna altijd. Je moet er dus op tijd bij zijn anders wordt je contract automatisch voor dezelfde periode verlengd. Het blijkt dat meer dan 1/3 van de bedrijven hiervan niet op de hoogte is. Advies: zoek je contract op en check de ‘kleine letters’ die vaak grote gevolgen kunnen hebben. Heb je vragen hierover dan kun je altijd bij ons terecht.

Niet stilzwijgend en nooit met meer dan 12 maanden. Wij gaan altijd het gesprek aan en bespreken de mogelijkheden. Wij adviseren wat de beste oplossing voor jou is. Verlenging, aanpassing of vervanging.

2. Kunnen prijzen tussentijds verhoogd worden?

Ja dat kan. Sterker nog, het is schering en inslag. Dat heet prijsindexatie en praktisch elke leverancier van multifunctionele printers heeft dat in het contract opgenomen. Meestal rond de 5% per jaar. Heel raar toch?

Wij verhogen prijzen alleen wanneer dat nodig is. En volgen alleen echte prijsstijgingen van de fabrikanten. Ook dit communiceren wij met jou.

3. Worden scans in rekening gebracht?

Een scan is digitaal, toch? Ja dat klopt. Maar toch wordt deze ‘tik’ vaak door het apparaat geteld en meegerekend bij de totaal aantal prints en scans waarvoor je hebt getekend. Ga je over het afgesproken aantal heen, krijg je een nacalculatie. Advies: zorg bij de onderhandelingen dat dit uitgesloten wordt, want hierbij verbruik je geen toners.

Nee, wij brengen scans niet in rekening. Als het aantal te hoog is voor de capaciteit van het apparaat (waardoor je meer storingen zou kunnen krijgen), zullen wij wel een ander apparaat gaan aanbevelen.

4. Zijn er contractuele nacalculaties?

Leuk hoor, die lage basisprijs. Maar waarschijnlijk heb je dan te maken met een langlopend contract van 5 jaar, soms wel 6 of 7 jaar, en kun je rekenen op allerlei nacalculaties. Niet erg transparant. Een extra toner, een periodieke (verplichte) service update of je komt bij lange na niet uit met je maximale aantal prints per maand? Dat betekent betalen op nacalculatie. Niet zo gek dat veel bedrijven klagen over onduidelijke kosten.

Wij kiezen voor SMARTClick. Hierbij rekenen wij enkel een bedrag per gemaakte afdruk. Dat is altijd achteraf. Print je niet, krijg je geen factuur. Je komt dus nooit voor verassingen te staan.

5. Krijg ik een nieuwe of gebruikte machine?

Die lage prijs ziet er aantrekkelijk uit. Maar krijg ik dan ook een spiksplinternieuw A-merk apparaat? Nee, vaak niet. Opvallend lage prijzen hebben vaak te maken met langlopende contracten, diverse nacalculaties, apparaten zonder aantrekkelijke opties en in sommige gevallen met tweedehands machines. Wil je weten of je ook een nieuwe of “oude” machine aangeboden krijgt? Geef je type nummer door en je krijgt direct antwoord. Kun jij weer verder.

Je krijgt bij ons altijd de nieuwste modellen. We kunnen ook gebruikte (demo) machines aanbieden, maar wij zijn dan altijd eerlijk over de historie van de printer.

6. Moet je betalen bij automatische toner bestellingen?

Het is een publiek geheim dat printerleveranciers hun apparaten niet voor de hoofdprijs wegzetten, maar dat graag compenseren met allerlei services en bijvoorbeeld met toners. Dus let goed op of je moet betalen voor automatische toner bestellingen. Dat kan al snel in de papieren lopen… en kleine lettertjes worden dan al snel grote extra maandlasten.

Nee, wij zien dit als een service. Bij levering van materialen die onderdeel zijn van een servicecontract, rekenen wij nooit extra kosten. Dus ook geen verzend- of orderkosten.

7. Moet ik de machine inleveren na de looptijd?

Praktisch elke leverancier zal het apparaat opeisen na de looptijd en deze voor een aantrekkelijke prijs doorverkopen of als tweedehands machine verhuren.

Triple S biedt altijd de mogelijkheid aan om een machine te kopen of te leasen. Bij lease vinden wij het normaal dat je de klant de keus geeft: kopen, huren of teruggeven? Jij bepaalt.

Wacht niet langer, wij helpen jou!

Loopt jouw printer of MFP contract ten einde? Wil je nu even geen kosten voor vervanging en langdurige contracten in deze onzekere tijden? Ben jij er ook van overtuigd dat je de levensduur van jouw machines kan verlengen?  Kijk dan eens naar onze verschillende abonnementen en neem vrijblijvend contact met ons op. 

Wij geven je graag passend en eerlijk advies om duurzaam te printen en kosten te besparen.

Bekijk hier onze abonnementen

Contact

 

Verificatie